Zuid Korea & Taiwan

12 december 2018 - Owaka, Nieuw-Zeeland

Zuid Korea, het land dat grenst aan een van de grootste dictaturen ter wereld. Maar buiten dat ze dezelfde naam en taal delen zijn ze in weinig vergelijkbaar met elkaar.

Hoewel het in Noord Korea vooral draait om Kim Jong-un en zijn familie draait het in Zuid Korea vooral om lekker eten, bloempotkapsels en fashion.

Het bekende bloempotkapsel is in Nederland al een tijdje ingeruild voor de opscheer en overkam maar in Korea is het still going strong. Het lijkt er dan ook op dat je er zonder dit kapsel niet bij hoort.

Mijn eerste drie dagen zit ik midden in Hongdae, een van de uitgaansplaatsen in Seoul. Overal zijn barren en eettentjes en op meerdere hoeken laten straatartiesten hun zang- en danskwaliteiten horen en zien.

Wat opvalt zijn de vele “chicken & beer” restaurants. In Korea zijn ze helemaal weg van gefrituurde kip. Waar je ook letterlijk mee dood wordt gegooid zijn de honderden kraampjes waar je sokken of telefoonhoesjes kunt kopen. Echt niet meer normaal hoeveel er van deze zijn.

In Seoul werd lekker ouderwets door de stad gelopen om te verkennen. De stad zelf vond ik niet super bijzonder.. ‘just another city’.. Maar het waren de onverwachte ervaringen wat het leuk maakte.

Zo kwam er midden in de stad een groep protesterende mensen langs gelopen waarop honderden politieagenten een oogje in het zeil hielden. Ze protesteerden vóór mensenrechten en dus tegen Noord Korea en haar regime.

Diezelfde avond belandde ik op een andere plek in de stad waar buiten een high-class modeshow werd gegeven en waar de laatste vreemde Koreaanse trends naar buiten kwamen.

In Seoul werd ook het bekende paleis ‘Gyeongbokgung’ bezocht. Dit is het grootste paleis van de vijf grote paleizen in Korea en wordt beschouwd als een van de mooiste. Het paleis dateert terug uit 1395. Hoewel veel verwoest was na de grote brand tijdens de “Imjin war” is het in de daaropvolgende eeuwen bijna volledig gerestaureerd.

Ik ging ook naar het hoogste gebouw van Korea en nummer 5 op de lijst van hoogste gebouwen ter wereld, namelijk de “Lotte World Tower”, deze steeg met haar 555 meter hoog boven alles en iedereen uit.

Ik kreeg in Seoul ook bezoek van Minori, een dame die ik in Japan ontmoet had. Samen zouden we een aantal dagen Korea verkennen.

We gingen naar Suwon, een historisch gedeelte waar een oud fort staat uit de 15e eeuw. Hier heb je na wat flink wat traplopen vanaf de top een mooi uitzicht over de stad en de bergen op de achtergrond. We sloten de avond af met Korean BBQ voor de 2e maal op rij.

Ook gingen we naar Nami Island. Een klein eiland dat in de herfst haar mooiste kant laat zien. De rode en gele kleuren van de bomen maken het prachtig om doorheen te lopen.

Na het afscheid van Minori had ik een laatste nacht geboekt in een hostel in Seoul. Althans dat dacht ik… Schijnbaar had ik een fout gemaakt bij het boeken want mijn reservering stond voor 3 nachten geboekt. Hostelworld kreeg ik niet te pakken en dus kon ik niets veranderen. En zo werden er dus nog 3 nachten in Seoul verbleven..

In deze dagen werd niet zo veel beleeft. Ik leerde een Australiër uit Brisbane kennen die me een avond had uitgenodigd om een hapje te gaan eten en drinken met zijn vrienden. Uiteraard weer Korean BBQ

Ik liep een dag door Hongdae en werd aangesproken door 2 locals. Ze wilden me uitnodigen voor iets traditioneels Koreaans. Aangezien ik toch niets te doen had ging ik mee en gek genoeg werd dit geen tourist trap..

Ik een appartementencomplex werd ik naar boven begeleid en nam ik deel aan een Koreaanse ceremonie die eindigde met gratis eten en drinken. Leuk om mee te maken.

Tijd om Seoul te verlaten. Er werd een bus gepakt naar Sokcho in het westen van Korea. Dit is waarschijnlijk de meeste luxe bus waar ik in heb gezeten. Dit kwam puur door de stoelen. Dit waren namelijk brede lounge stoelen die je in bijna volledige ligstand kon zetten. Er werd dan ook even een oogje dicht gedaan…

“Terugkijkend op Seoul heb ik helaas één ding niet kunnen afvinken. Naar de grens met Noord Korea gaan. Voor deze tour moest je 2 maanden van te voren reserveren en aangezien ik zonder plan Korea in ging moest ik deze aan me voorbij laten gaan..”

Er kwam een bordje voorbij waarop stond “Welcome to Sokcho” en dus maakte ik me op om uit te stappen. Ik vroeg de buschauffeur of dit de enige stop in Sokcho was en hij gaf aan “ja”. Later zou blijken dat hij me helemaal niet verstond en gewoon maar wat zei.

Bij uitstappen bleek dat ik nog 2,5 kilometer verwijderd was van het hostel. En zo volgde een tocht van een klein uurtje met de oh zo zware backpack. Misschien de volgende keer toch even op maps.me kijken voordat ik uitstap..

Sokcho stond in het teken van Seoraksan National Park. Een van de mooiste parken in Korea. De hoogste berg in dit park was Dyeongchongbong en deze stond de volgende dag op de planning.

In de avond ervoor vermaakte ik me op de nabijgelegen avondmarkt waar wat dronken ‘oudjes’ plezier maakte met karaoke op een podium. Op de markt probeerde ik ook voor het eerst een bekende Koreaanse snack. Een soort pannenkoek met daarin noten en kaneel. Behoorlijk lekker!

De wekker ging vroeg en rond 7 uur zat ik in de bus om naar de het park te gaan. In het begin van het park lag een mooie tempel met een grote bronzen Boeddha als blikvanger. Maar zoals jullie inmiddels weten. “Just another temple”.....

De hike naar de top van Dyeongchongbong was er eentje van pure schoonheid en een van mijn persoonlijke favorieten tijdens mijn wereldreis.

Wat een uitzichten daar op die berg, ongelooflijk. Na 5 uur bikkelen, van ijzige paden tot rotsklimmen kwam ik eindelijk aan op de top van 1708 meter. Bovenaan was het genieten. Aan een kant had je alle bergen in Seoraksan en aan de andere kant lag de oceaan.

De afdaling duurde zo'n 4 uur en was een behoorlijke aanslag op de knieën. Na dus ongeveer 9 uur was de hike compleet en kon er weer eentje worden afgevinkt. ✅

Tijdens deze hike ben ik in totaal misschien 25 mensen tegen gekomen en leek het erop dat ik de enige toerist was. Heerlijk, weg van alle drukte en een met de natuur zijn!

Vanuit Sokcho werd een bus richting Andong gepakt. Hier bezocht ik het Hahoe Folk Village. Een klein dorpje dat als sinds het begin volgens dezelfde tradities leeft en die van generatie op generatie worden doorgegeven.

Het dorpje heeft een geweldige ligging tussen de bergen en aan een rivier. Het lopen door de smalle straatjes brengt je terug in de tijd en af en toe zie je dat wat vriendelijke locals bezig zijn aan hun dagelijkse routine. Ik had een perfecte dag uitgekozen want de toeristen waren op een hand te tellen en ik was daarom bijna zo goed als alleen.

Iets verderop lag het Hahoe International Mask Museum. Dit museum geeft je een kijkje in de wereld van de maskers van over de hele wereld en wat de verschillende gezichtsuitdrukkingen betekenen. Een leuk museum. Ik eindigde de dag met het eten van de lokale bambi bap.

De oude hoofdstad Gyeongju stond hierna op de planning. Er werd een dagtrip gemaakt naar een oude tempel en boeddha beeld. Deze waren niet zo geweldig om te zien en helaas was het uitzicht van boven op de berg ook niet mooi door de hevige mist en regen.

Ik bezocht ook de oudste astronomische observatie toren van Azië en mogelijk de oudste ter wereld genaamd Cheomseongdaevan en een aantal omliggende ruïnes waarna ik mijn reis vervolgde naar mijn laatste plaats in Korea, namelijk Busan.

En zoals verwacht was Busan veel leuker dan Seoul. Mooie dorpen die tegen de bergen zijn opgebouwd zijn de eerste blikken vanuit de trein en en aan de andere kant is een mooi uitzicht op de zee.

Het Gamcheon Culture Village staat als eerste op de planning en dit is werkelijk schitterend. Volledig gebouwd tegen een berg ligt dit pittoreske dorp. Het dorp bestaat uit alle kleuren van de regenboog en dat geeft ook juist de uitstraling eraan. Het wandelen door de kleine straatjes, het beklimmen van de kleine bergjes en het lopen van de vele treden maken het tot een leuk vermaak. Het lijkt een beetje op de Braziliaanse Favela's, alleen dan natuurlijk vele malen veiliger..

Nampodong is een ander leuk gedeelte in Busan. Overdag zijn de straten hier vol met winkeltjes en eettentjes en in de avond verandert het in een grote neon verlichting door de straten. Leuk om te zien.

In de buurt hiervan ligt ook de grootste vismarkt in Korea, met een binnen en buiten gedeelte. Hier worden de inktvissen op locatie doodgeknepen en verkocht. Hetzelfde geld voor de vissen, ze zijn allemaal in leven in de watertanks maar op wat voor manier ze hun laatste minuten doorbrengen is schokkend.

De mooiste tempel uit Korea werd ook bezocht, namelijk de Haedong Yonggungsa en deze stelde niet teleur. Gelegen op een klif naast de oceaan met mooie vergezichten. Een aanrader.

Mijn laatste dagen in Korea kwamen ten einde en het werd tijd om dit land te verlaten. Ook in dit land weer een aantal mooie hoogtepunten.

Zuid Korea in het kort:

* Ontzettend veel bergen
* Lekker eten maar wel pittig
* Zonder de laatste trend word je niet als Koreaan erkent

Tips:

* Busan
* Seoraksan National Park
* Andong Hahoe Village
* Probeer Bambi bap
* Hongdae of Itaewon als je foreigners wilt ontmoeten
* Als je naar de grens met Noord Korea wilt gaan boek dan tijdig van te voren
* Probeer een van de vele soorten thee die het land aanbiedt

Vanuit Busan werd er een vlucht gepakt naar een verborgen diamant in Azië, namelijk Taiwan.

Taiwan is een land met geweldige landschappen. En met meer dan 100 bergen boven de 3000m is het je ogen uitkijken op de omgeving.

Ik landde in Taipei en werd herenigd met Minori. Met deze leuke Japanse meid ging ik na Japan en Korea nu een week in Taiwan doorbrengen.

De eerste dagen verbleven we in de hoofdstad. Taipei is niet zo bijzonder. De blikvanger Taipei 101 steelt de show maar buiten de gezellige marktjes is het gewoon een grote stad.

We maakten een dagtrip naar Jiufen. Bij het pakken van de bus werden we bijna in een tourist trap gelokt. Er stond iemand bij de halte die zich voordeed als een medewerker van de busmaatschappij en hij gaf aan dat we voor een beetje meer geld, met een kleiner busje, sneller op locatie konden komen.

Bij het stoppen van de bus volgden we de menigte maar de bus in en waren we binnen 1,5 uur in Jiufen en dit koste slechts 110 Taiwanese dollar, omgerekend zo'n €3,- Je vraagt je af hoeveel goedkoper het dan nog was geworden..

In Jiufen lag “the old street”, dit was een gezellige straat die helemaal tot bovenaan de berg doorliep. De straat zat vol met leuke eettentjes en souvenirshops en bovenaan had je een geweldig uitzicht over de bergen en oceaan. We aten hier een hapje en pakte in de avond een taxi en een trein terug.

Vanuit Taipei pakte we een trein naar Hualien. Hier ligt het Taroko National Park. Een van de highlights in Taiwan.

Tijdens onze eerste dag in het park bezochten we de Taroko Gorge. Hier deden we een kleine hike van zo'n 4 uur. Een prachtige route om te lopen. Onderweg werd meer dan eens aangegeven dat we moesten uitkijken voor giftige slangen en bijen maar gelukkig bleven we ongedeerd.

Op dag 2 pakten we dezelfde bus naar het park en liepen we een andere route. Dit gedeelte was nog indrukwekkender. Je loopt langs de rivier die tussen de ontzettend grote kliffen loopt. Echt een schitterend aanzicht en meer dan eens werden de ogen uitgekeken.

Minori had een terugvlucht naar Japan vanuit Taipei en dus vertrokken we vanuit Hualien weer terug naar de hoofdplaats.
Hier hadden we een gezellige laatste avond op de Shilin night market.

Mijn reis ging verder en wel naar Puli in Nantou. Een klein plaatsje in een geweldige locatie. Omringd door bergen en bebossing met van die enorm lange dunne bomen. Via een local leerde ik dat ze de pitten van die bomen gebruiken als een soort kauwtabak waar je een rode mond van kreeg. Dit werkt een beetje als sterke cafeïne en dus meer dan één kan lijden naar hevige hartkloppingen. Ik kreeg een flashback naar eerder in Taiwan waar ik een local zag waarvan ik dacht dat die de mond aan het bloeden had. Nu weet ik wat die echt had..

Er komen werd nog een leuke challenge. Het leek erop dat ik de verkeerde bus gepakt had. Ik keek op de map en zag de bus steeds verder naar het zuiden gaan. Ik besloot uit te stappen bij de eerste beste halte. Hier werd het raadsel gelukkig snel opgelost. Hoewel er weer eens niemand Engels kon spreken kwam ik gelukkig een local tegen die in Puli woonde en die dezelfde bus moest hebben. Het werd een geluk bij een ongeluk want dit was de route die niet over de autobaan ging en zo kreeg ik een leuke inkijk op de countryside van Taiwan.

Vanuit Puli werd het Sun Moon Lake bezocht. Dit meer heeft ook weer een geweldige ligging tussen de bergen. Er werd een fiets gehuurd en ik maakte een tocht om het meer heen. Ik eindigde bij een tempel bovenaan een berg om de zonsondergang te zien wat overigens prachtig was. Het berg op fietsen was behoorlijk uitputtend daarentegen..

Ik besloot om nog een aantal dagen in Puli te verblijven. Het was een goede plaats om eens lekker tot rust te komen want het klinkt misschien gek maar tussen al dat ervaren door moet je af en toe ook eens even je rust pakken om te relativeren en alles in je opnemen wat op je af is gekomen.

In Puli waren net als in de rest van het land de verkiezingen bezig. Dit zorgde af en toe voor grappige taferelen als er weer een stoet auto's voorbij kwam met daarin schreeuwende mensen die hun partij aan het promoten waren. Het leek erop dat partij nr. 2 de meeste aanhang had.

De nachtmarkt hier was net zo leuk als de andere markten in Taiwan. Knus, lekker eten, grappige spellen en een podium waar een of ander optreden bezig was. De overheersende geur van het lokale “stinky tofu” bij sommige kraampjes was overigens niet echt lekker. Later tijdens mijn reis door Taiwan zou blijken dat de smaak ervan vele malen beter was dan de geur, ofja zoveel smaak heeft tofu eigenlijk niet. Maar ja, geen smaak is beter dan de geur van poep en kots..

Er werd een trein naar Tainan gepakt, de oude hoofdstad. Dit werd er een die verre van vermakelijk was. Ik had het ook van te voren kunnen weten dat aangezien de dag ervoor de uitslag van de verkiezingen waren, dat het de dag erna druk zou kunnen zijn in het openbaar vervoer.

Druk was een kleine understatement.. Voor alle treinen van Taichung naar Tainan waren geen zitplaatsen meer beschikbaar en dus maakte ik me op om 2 uur op mijn backpack te gaan zitten ergens in het gangpad. Helaas…

Het werd 2 uur staan met de backpack op de rug en de daypack op de buik in een trein die elke 15 minuten voller werd. Het werd zelfs zo erg dat ik eindigde geplakt tegen de deuren. Wat een hels ritje zeg, wat was ik blij toen we eindelijk aankwamen in Tainan..

Bij aankomst op het station werd het weer een partijtje zoeken naar een taxichauffeur die Engels begreep. Na 4 keer afgewezen te zijn met het bekende X teken was de 5e chauffeur bereid om me te proberen te begrijpen, eindelijk..

Het hostel 77 lag in een leuk oud straatje en de eigenaresse was erg behulpzaam. Ik was die avond de enige gast en ze nam me mee uit eten om het lokale hot pot uit te proberen. Ze vertelde me de highlights en gaf me haar kaart waarmee ik de dag erna een T-bike kon huren. Ik raakte snel bevriend met deze vrouw die vrienden had in Delft. Thanks Celine!

Tainan, de oude hoofdstad van Taiwan van 1683 tot 1886 heeft een Nederlands tintje, ofja Taiwan (vroeger genaamd Formosa door de VOC) heeft een Nederlands tintje. Van het jaar 1623 ™ het jaar 1661 stond het westen van Taiwan (Formosa) onder ruling van de Nederlanders. De wateren van Tainan werden een belangrijke handelspost tijdens de periode van de VOC. De Nederlanders legden de basis voor de handel met Oost-Azië en hadden zich gevestigd in Tainan in een groot fort genaamd Fort Zeelandia, nu genaamd Anping Fort. Deze strategische ligging gaf de mogelijk om schepen te sturen naar Japan in het noorden, China in het westen of via het zuiden naar Vietnam, Thailand, Indonesië, India en Iran.

Mede door de Nederlandse historie vermaakte ik me in Tainan en bracht ik in de oude Nederlandse forten en daarbijbehorende musea behoorlijk wat tijd door.

Er lag ook het Anping Tree House, een oud warenhuis wat nu volledig is begroeid met levende ‘banyan’ wortels. Een heel apart aanzicht. Het hele gebouw zit vast in de wortels van de boom.

In het centrum liet ik me nog eenmaal verblinden door de vele neon bordjes van de winkels waarna ik de volgende dag een trein pakte terug naar Taipei vanwaar ik een vlucht had.

De trein die ik nam was de High Speed Rail en deze vliegt bijna, zo snel gaat die. Met een snelheid hoger dan een formule 1 wagen was ik binnen 1,5 uur, 345 kilometer verder met een gemiddelde snelheid van 350 km/h. Als je erin zit merk je dit niet echt maar toen ik stond te wachten kwam er eentje voorbij en ik schrok ervan hoe snel die treinen gaan.

In mijn laatste 2 dagen in Taipei leerde ik een Amsterdamse Rotterdammer kennen waarmee ik naar de nachtmarkt ging om wat te eten, pool speelde in een café en Ajax keek via de livestream. Er was veel regen in deze dagen dus veel meer gebeurde er niet.

Tips Taiwan:

* Taroko National Park
* Sun Moon Lake
* Tainan
* Jiufen
* Probeer hotpot
* Neem een vertaal app om het jezelf makkelijker te maken
* Ga naar een van de vele night markets, bijv. Shilin

Mijn tijd in Azië kwam voor nu ten einde en het moment van het weerzien met pap en mam stond voor de deur. Maar voordat ik naar Nieuw-Zeeland vloog had ik eerst nog even een stop in Sydney om wat oude bekenden te zien.

Hoeveel tranen er bij het weerzien met pap en mam zouden vloeien komt in het volgende verhaal, tot dan!

Bedankt voor het lezen allemaal!
One love! 😘 🌏✌🏻

🇳🇱Tot ziens! 🇨🇷ลาก่อน! 🇲🇾Selamat tinggal! 🇫🇯Moce! 🇳🇿E noho ra! 🇦🇺Cheers mate! 🇸🇬 குட்பை! 🇯🇵さようなら! 🇰🇷안녕히 🇹🇼가세요! 再見!

1. Theo Gelissen:
    12 december 2018
    Machtig mooi weer allemaal. Maar het kan natuurlijk niet tippen aan die geweldige weken met pappie en mammie in nieuw zeeland die hierna zullen volgen. Gr pappie
  2. Miriam:
    12 december 2018
    Wat een verhaal... Alweer met veel bewondering gelezen . Waar je al geweest bent en hoe je ons laat mee genieten. En dat je dat allemaal in je eentje durft. Ben benieuwd naar de verhalen met mam en pap, al zeggen de foto’s nu al heel veel! Wat fijn om jullie weer samen te zien. Fijne kerstdagen en een gelukkig en gezond 2019. Liefs Wichard en Miriam
  3. Bart:
    12 december 2018
    Prachtig verhaal en nu genieten met pap en mam!!!
  4. Nicky:
    23 december 2018