De onderwaterwereld

25 oktober 2017 - Pacific Harbour, Fiji

Om echt deel te kunnen nemen aan de onderwaterwereld en het werk binnen het project moest ik natuurlijk eerst mijn Padi halen. Dit stond vandaag op het programma. De taxi stond om 10.00uur klaar en ik werd afgezet bij Beqa Adventures. Hier werd ik ontvangen door Silio die me direct het examen in de hand gaf. De eerste 2 vragen snapte ik weinig van maar dat lag meer aan de zinsopbouw en ik dacht dan ook dat het een zware ochtend ging worden.

Gelukkig viel het mee want bij het beantwoorden van de rest van de vragen voelde ik me zelfverzekerd en ging ik er daarom ook vanuit dat ik het wel zou halen.

Na het inleveren liep ik toch ietwat nerveus een aantal rondjes op het complex, puur om mijn gedachten even op een ander spoor te zetten. Na een klein uurtje kwam Silio terug met de uitslag en deze was 82% en ik was dan ook geslaagd voor de theorie. Wel keken we samen nog even naar de foutjes zodat ik deze wel zou begrijpen. Er waren 3 of 4 vragen bij die fout waren en die me meteen opvielen en ik me afvroeg hoe ik die fout ingevuld kon hebben. Ondanks dat ik goed Engels kan had ik deze vragen niet goed geïnterpreteerd en te snel ingevuld. Er komen toch weer een aantal nieuwe woorden bij kijken en in mijn moedertaal had ik de test dan ook waarschijnlijk iets beter gemaakt. Achja we did it!

Next was weer de zee op gaan en ik zou wederom 2 duiken gaan maken met een aantal skill testen. Deze keer zou de diepte 18 meter worden. Ik voelde me goed en dat zag je ook terug in het duiken. Ik was niet meer zo paniekerig maar kon echt genieten onder water en ademde rustiger en meer beheerst. Het masker klaren op 18 meter ging goed. Onderwater zwemmen met kompas ging ook goed en na een paar testjes zaten beide duiken erop. Beide waren van ongeveer een half uur.

Hierna klom ik de ladder op en kreeg ik direct de hand geschud, “congratulations you did it!” Nadat ik mijn gear afgedaan had vroeg Silio me nog om even richting het einde van de boot te komen en eenmaal op het randje duwde hij me erin. “5 more minutes Bart”. Ik moest dus nog 5 minuten zonder gear de redelijk hoge golven trotseren maar dankzij mijn wetsuit verliep dit zonder al teveel problemen.

Eenmaal thuisgekomen was het rustig en na het eten en een spel werd dan ook het bed opgezocht.

De volgende dag begon met een survey workshop. Op zondagen en woensdagen zijn er 2 survey dives. Één groep die in de ochtend 2 duiken van een half uur doen en de andere groep doet deze in de middag. Tijdens deze workshop ging het vooral over hoe je de vissen, haaien, rays en turtles het beste kunt herkennen. We moeten tijdens de survey's opschrijven wat we zien om per gebied data te verzamelen. Je noteert hierbij wat je ziet, wanneer je het ziet en wat de grootte is. Na iedere duik wordt de data gezamenlijk verzameld en vergeleken.

De rest van de dag werd de mangrove nursery onderhouden. Hierbij worden nieuwe bomen geplant. Ze hebben op het project de grootste nursery van Fiji. Zodra ze groot genoeg zijn worden ze in het wild herplant. De mangrovebossen zijn een voedselplaats voor veel vissen en een kraamkamer voor verschillende haaiensoorten en zijn daarom heel belangrijk.

Het is inmiddels woensdag en omdat ik mijn open water gehaald heb mag ik vandaag mee op mijn eerste survey dive. Omdat het de eerste keer is ga ik als eerste het water in samen met Tim, een staff member van het project om de T1 evaluation te doen. Dit zijn nog een aantal skill oefeningen. Na deze gedaan te hebben doken we verder richting de groep. Opeens zie ik Tim armbewegingen maken als een vogel en ik moest even schakelen wat dat ook alweer betekende.. Ik keek naar rechts en zag daar direct het mooiste wat ik mijn korte onderwatertijd had gezien. Een spotted eagle ray met een spanwijdte van 1,5 meter breed. Wat een majestueuze wezens, stil werd ik ervan en zag de schoonheid met een schaduw weer verdwijnen in het duister van de oceaan. Wauw!!!!

Dit was natuurlijk een toffe binnenkomer en we vervolgden de duik richting de groep. Hier werden nog andere vissen gezien en ik schreef er zelfs 2 op, niet slecht voor een eerste keer onderwater schrijven.. Ow en ik vergat bijna dat er nog een 1,20m barracuda boven ons zwom. Ook niet de kleinste natuurlijk…

Op de 2e duik had ik geluk met mijn buddy, een 17 jarige ervaren duiker die al sinds kleins af aan in de zee komt. Hij spotte een white tip reef shark in een grotje en daar zag ik dan ook een glimp van. Dit was wel een jonkie en dus ook niet zo groot maar toch heel vet. Op het einde van de duik werd alle data opgeschreven en keerde we weer terug.

Next day was een Fijiaanse feestdag genaamd Diwali en we kregen dan ook uitleg over dit en een workshop. Hierna hebben we het huis versierd met verschillende zelfgemaakte tekeningen op de vloeren om het wat kleurrijker te maken.

Om 16.00uur stond de wekelijkse vergadering te wachten en werd de afgelopen week besproken. Hierna volgde het cava ritueel en een dans die werd verzorgd door een aantal locals. Allen ingepakt in lokale kledij vorderde de avond en sloten we het project van deze week af met eten.

Na het eten vertrokken we met een groep naar the Establishment, een lokale kroeg in de buurt. Hier werden menig drankjes genuttigd waarna we terug liepen.

Om 09.00uur zou de insectenbestrijding komen en dit was dan ook de tijd dat we een ontbijt pakten bij skinny beans in the arts village. Een lang potje kaarten volgde tot we weer terug het huis in konden.
Het weekend was een lui relax netflix/film weekend aangezien het aan een stuk door regende.. Het regenseizoen was namelijk begonnen en dat was te merken ook..

We zitten inmiddels weer in een nieuwe week en ik moet zeggen de tijd vliegt hier om. Na deze week is het nog maar één week en dan staat Nieuw-Zeeland alweer te wachten.

Het is zondag er staan weer survey dives op het programma. Ik sta op de ochtend lijst en heb als taak de BRUV samen met een andere vrijwilliger uit de boot te tillen. De divemasters zullen deze dan op de bodem neerzetten. De BRUV (baited remote underwater video) wordt gebruikt om in verschillende gebieden data te verzamelen. Deze korte films worden in later stadium weer bekeken door ons en dan wordt er opgeschreven wat er allemaal gezien wordt.

De eerste duik zou plaatsvinden in de shark reef waar we achter een stuk koraal alles in ons opnemen. Het zou dan ook niet lang duren voordat de eerste zwemmende haai gespot zou worden. Maar toch kun je niets met zekerheid zeggen. Ze komen pas als ze jou willen zien en niet andersom.

Het duurde niet lang want mijn buddy maakte het teken van de grey reef shark en wijst voor zich uit. Het is onbeschrijfelijk, die eerste encounter met een zwemmende haai. Uit het niets verschijnt die en in het duister verdwijnt die weer. Zo'n 1,20m was deze en ik was even sprakeloos..

We doken verder en zagen nog 2 baby white tip reef sharks, een aantal blacktip reef sharks en nog een aantal grey reef sharks waarvan de grootste ongeveer 1,50m was. Wat was dit vet zeg! Op de 2e duik zagen we ook nog een aantal haaien maar lag de nadruk vooral op groupers en snappers met een enkele trevally ertussen. De grootste vis was volgens mij 55cm

Maandag wordt gezien als mangrove day maar ik begon de dag met een shark awareness lezing. Hier kregen we ook een specialty test over die we donderdag in moeten leveren. Hier wordt alsmaar duidelijk gemaakt hoe belangrijk haaien zijn en wat we allemaal zelf kunnen ondernemen om te helpen. In deze lezing kwam wederom ook de duistere kant naar boven en het is heftig om te zien wat overbevissing en bycatch teweegbrengen… Massamoord…
Een gemiddelde van 100 miljoen haaien wat per jaar vermoord worden veelal voor een soepje wat niet eens voedzame ingrediënten bevat maar wat op smaak wordt gebracht door kip en bouillon. Een soepje dat soms tot wel 100 dollar per kop kan kosten. En als je dan de verhoudingen bekijkt wat een haai als vangst oplevert tegen wat een duik met haaien oplevert snap je er niets meer van..

Dinsdag is een tag dag en ik begon de dag dan ook met een tag workshop waarin uitgelegd werd wat we allemaal konden verwachten en wat de werkzaamheden zijn op een tag boat. Het gaat hier natuurlijk om snel handelen en de haaien of rays zo snel mogelijk weer terug te water in te krijgen. Om half 3 zouden we vertrekken richting de boot maar door de vele regenval werd het helaas afgezegd voor vandaag.

Een andere indeling van de dag was het gevolg en de middag werd voortgezet in een stadje 20 minuten verderop. Hier werden we opgedeeld in groepen en gingen we locals vragen stellen over shark conservation. Hoewel de meeste mensen aangeven er bang voor te zijn willen ze wel bijna allemaal dat ze beschermd worden. En tuurlijk hadden de meeste vissers wel eens een haai gevangen. Wat verwacht je dan ook, veel van deze locals zijn afhankelijk van de visserij om te overleven. Toch zijn er ook een aantal marine reserves opgezet waar niet gevist mag worden. Als vergoeding ontvangt een bepaald dorp dan een percentage van elke duik die we doen. En dit komt neer op veel geld..

Tsja het is inmiddels al weer woensdag en ook deze zit er weer bijna op. Vandaag weer 2 duiken gehad waarbij de visibility iets minder was dan voorheen. Ook deze dagen zitten erbij natuurlijk. De rest van de dag 2 bruv video's gekeken en bij een zelfs een Sickle fin lemon shark en een green turtle gezien. Het is net of je een spannende thriller aan het kijken bent. Het is 90% van de tijd niets bijzonders totdat je opeens een 1,5m zwangere haai voor de camera ziet verschijnen.

Morgen staat een hoogtepunt op programma want we gaan morgen 2 grote shark dives doen. We beginnen op 30 meter diepte waarna we een aantal stops hebben voor verschillende soorten te zien. Op 30 meter zitten veel bull sharks van 2-3 meter groot.

Hoe dit avontuur afloopt is voor jullie vooralsnog een vraagstuk but stay tuned and see you next week! ✌️ 🦈

1. Annelies:
    27 oktober 2017