Van Kiwi naar Aussie..

7 januari 2018 - Hobart, Australië

Op het vliegveld in Queenstown pik ik de auto op die ik gratis en voor niets in Christchurch kan afgeven. Ik heb hier 2 dagen de tijd voor. Onderweg stop ik bij Lake Tekapo waar ik overnacht op een parkeerplaats waar ik ‘s nachts de geweldige sterrenhemel bekeek.

Om 05.00uur schrik ik wakker en vervolg mijn weg naar Christchurch. Ik reed via Oamaru en Timaru waar ik stops maakte bij een strand en om een pinguin kolonie te zien. Helaas was dit van een grote afstand maar ik kreeg wel een andere verassing voor het vroege opstaan. Ik was namelijk als enige bij de pier in Oamaru en ik kreeg een privé show van een nieuwsgierige zeehond die wel heel dichtbij kwam.

In Timaru maakte ik een verstandige stop van 2 uur aan het strand. Hierna werd de weg vervolgd naar Christchurch waar ik rond de namiddag aankwam in het hostel.

In Christchurch werd niet veel gedaan. Ik had dan ook maar 1 dag hier maar deze dag werd gebruikt om foto's en video's op te loaden. Ik leerde hier wel nog een aantal leuke mensen kennen en het werd een film avondje in het hostel.

De dag was aangebroken, tijd om dit geweldige land te gaan verlaten. Wat een ervaringen heb ik hier opgedaan zeg. Niet meer normaal hoe divers en mooi dit land is.

Een aantal tips en must dos voor jullie:

Think outside the box
Veel zelf koken
Alcohol in supermarkt kopen
Plan niet te ver vooruit, de leukste ervaringen komen op je af
Ontmoet locals
Doe de gletsjer hike op Franz Joseph
Ga naar de Blue Springs
Loop de Tongariro Alpine Crossing
Conquer your fears
En boven alles… Herinneringen en ervaringen zijn meer waard dan bezittingen. Dus make it rain ☔💶

Na een korte vlucht kom ik aan in Melbourne, Australië. Hier is het de eerste dagen even afschakelen van alle indrukken van de afgelopen maanden. En hoe beter dan in een leuke stad waar het 30 graden is.

In Melbourne worden diverse leuke straatjes bezocht die vol street art zitten. Hier staat de stad ook bekend om. Het is ook gewoon heerlijk om je hostel uit te lopen en gewoon te gaan zonder plan. De stad verkennen, lekker wat rond dwalen en genieten vooral.

Ik ben een avond naar St. Kilda Beach gegaan waar je pinguïns kan zien die aan wal komen. Grappig om te zien hoe die vogels zich bewegen want het ziet er allemaal wat onnatuurlijk uit..

Dan even het casino daar, ‘the Crown’.
Niet meer normaal hoe groot dit is. 5x de weg kwijt geraakt. Verschillende verdiepingen, sportsbar, een club, een ruimte waar je vrijwel alles kunt eten. Een pokerroom met wel 50 tafels waar ik me menig uurtjes vermaakt en geïrriteerd heb. In ben in Vegas geweest maar dit was echt vergelijkbaar! Het grootste casino van het zuidelijk halfrond!

Ik heb me een avond vermaakt in de sportsbar in het casino waar ‘El Classico’ op groot scherm uitgezonden werd. Bom en bomvol was het daar en de zaal was verdeeld tussen Real en Barca fans. Natuurlijk was Messias weer op stoom en belangrijk zoals altijd in deze Europese topper en er stond dan ook een ietwat geflatteerde 0-3 op het scorebord na afloop.
Ojaa en iedereen die Ronaldo beter vindt dan Messi heeft geen verstand van voetbal….. PUNT!!!

In het hostel leerde ik natuurlijk weer mensen kennen. Ik ben een aantal avonden op stap geweest met een aantal Nederlanders, Duitsers, Chilenen en een schot.

Ondanks het warme weer en geen kerstgevoel werd er op kerstavond in het hostel toch een kerstsfeer gecreëerd. Met jingle bell uit de speaker en verschillende hapjes en drankjes op tafel werd er een gezellige avond van gemaakt. De avond vervolgde in een kroeg en eindigde om 06.00uur in het hostel met een video gesprek met de familie thuis. Leuk om iedereen even gezien te hebben!!!

1e kerstdag zijn we met een groep van 50 Dutchies in het park gaan chillen. BYO praktijken en het werd een gezellig dagje. Je ziet wel meteen weer hoe asociaal we kunnen zijn want heel veel mensen lieten al hun rotzooi gewoon achter in het park.. Zeer triest!!

Rond een uur of 10 in de avond hield ik het voor gezien. Ik had namelijk de volgende ochtend een vroege vlucht om 06.00uur naar Sydney.

Van veel slapen kwam het echter niet, 2 uurtjes maximaal en met een slaperige kop pakte ik de sky bus richting vliegveld.

Er gebeurde in Melbourne ook nog iets waar ik toch wel van geschrokken was. Ik was een middag gaan lopen door de stad en bij terugkomst in het hostel stond het nieuws op. Er was een mafkees op een kruispunt ingereden en daarbij waren flink wat gewonden gevallen waarvan een aantal in kritieke toestand. De beelden kwamen me bekend voor en wat bleek nu.. Op die plek had ik 2 uur daarvoor ook de straat overgestoken… Small world..

Terug naar de skybus.. Eenmaal op het vliegveld aangekomen moest ik nog een uurtje wachten voordat mijn vlucht naar Sydney vertrok. Tijdens de vlucht had ik geluk want naast me zat niemand. Dit gaf me de gelegenheid om de benen te strekken en nog een uurtje de ogen te sluiten.

In Sydney pakte ik de trein van Domestic naar International airport waar ik na 3 maanden weer herenigd werd met de tot surfboy en advanced open water incl. nitrox duiker gekroonde langharige met ringbaard showende Sil Andreas Elizabeth Kevers. Samen klaar om Aussie te verkennen.

We hadden voor 2 dagen een hostel in Kings cross bij Mad Monkey Backpackers. Na een klein middagdutje vertrokken we in de namiddag richting het paardenrennen.

Dit bleek totaal iets anders te zijn dan verwacht. Het is gewoon een samenkomen van bloedmooie opgetutte vrouwen die Moët met de fles weg dronken. Om het half uur was een race van 5 minuten waarbij iedereen wat ongeïnteresseerd schreeuwde hopende dat ze op het winnende paard ingezet hadden. Helaas denk ik dat menigeen niet eens meer wist waar ze op ingezet hadden… Voor ons was het ogen uit kijken en dus een geslaagde middag!

‘S avonds gingen we na een maaltijd de stad in waar Sil alle winkels in liep op zoek naar een korte broek. Het was boxing day dus er waren flink wat koopjes. Na 2,5 uur zoeken was hij eindelijk geslaagd. Geen broek maar een shirt 🤦‍♂

Hierna liepen we naar een Irish Pub waar we de rest van de avond verbleven.

De volgende dag was lekker lui en na een laat ontbijt liepen we via het park naar de harbour bridge en het opera house. Leuk om te zien maar het opera house is buiten een mooi gebouw niet zo bijzonder. De rest van de dag kozen we ieder onze eigen weg.

De volgende ochtend werden een aantal zaken geregeld. Er werd een Australische rekening geopend en het TFN nummer werd aangevraagd. Hierna werden we opgehaald en was het chillen op het strand. In de namiddag was het tijd om naar de villa te gaan. Zoals velen namelijk al weten hadden we van de 28e t/m de 2e een villa gehuurd met in totaal 20 Nederlanders waar we samen het nieuwe jaar mee zouden inluiden.

De eerste avond was een leuke kennismaking met iedereen en na gezellig eten en drinken werden de nodige reisverhalen gedeeld en spellen gedaan. Een goede kater volgde de dag erna en ik sliep maar eens lekker uit. De rest ging richting bondi beach waar ze een stuk langs de kust liepen.

De dag erna zouden we eigenlijk naar een bbq gaan maar door wat miscommunicatie werden er pizza's en drank gehaald en bouwden we ons eigen parkfeest in de achtertuin. De lachspieren werden ook nog getraind na een paar leuke potten 30 seconds

De 31e was inmiddels aangebroken en ja hoe gek het ook klonk als Nederlander was het vandaag oudjaarsdag ondanks dat het 30 graden buiten was..

Ik ging zelf al eerder de stad in waar ik een Chileens meisje genaamd Maria leerde kennen. Hier at ik een hapje mee en we liepen samen richting de parken waar het nieuwjaarsfeest binnen een aantal uur zou losbarsten.

Ik kwam de rest van de groep tegen iets voor de ingang van Luna Park waar een biertje gedronken werd en om half 7 konden we naar binnen.

Luna Park was een klein pretpark wat heel leuk was aangekleed en waar je verschillende attracties in kon gaan. Er was een dj die de sfeer elk uur iets verhoogde en de gezellige mensen droegen daar hun steentje aan bij.

Om 21.00uur was de eerste vuurwerkshow en deze was al behoorlijk indrukwekkend. We zagen allemaal in dat we op tijd op deze plek moesten staan wilden we goed zicht hebben op het vuurwerk van middernacht. Want dan zou het pas echt losbarsten…

Na nog een hele tijd gefeest te hebben liepen we rond half 11 richting pier om een plekje te bemachtigen. Natuurlijk waren we niet de enigen en we werden door velen dan ook behoorlijk vuil aangekeken toen we ertussen liepen.

De sfeer was tot nu toe geweldig maar hier zaten een aantal mensen depressief zittend een plaats te bemachtigen alsof de pier van hen was.
Dit stopte de pret bij ons natuurlijk niet en de volgende 1,5 uur wachten we geduldig op het vuurwerk.

10,9,8,7,6,5,4,3,2,1…..Happy Newyear!
12 minuten lang schoten ze de zwarte hemel vol met sierlijke schoonheid. Boven de harbour bridge, het opera house en de stad kleurde het alle kleuren van de regenboog en ik kan je dan ook in alle eerlijkheid vertellen dat dit het mooiste vuurwerk was dat ik ooit gezien heb!

Na de show vorderde de avond langzaam van top feest naar de mooiste jaarwisseling wat ik ooit gehad heb. De muziek en de sfeer gingen nog vele uurtjes door en om 3 uur was het tijd om te gaan… GEWELDIG!

De volgende dag viel er niet veel uit te slapen. Er stond namelijk alweer een nieuw feest op de planning. De nieuwjaarsduik in Sydney bij Bondi Beach!

Tijdens de trein en busreis zie je de oranje unox mutsen al samenkomen en langzamerhand besef je pas hoeveel Nederlanders er eigenlijk in Sydney zijn.

Het aftellen eindigde en de gekkigheid begon. Volgens nu.nl waren het 200 Nederlanders maar hier klopte weinig van! Met minimaal 500 tot 1000 Nederlanders renden we als een stelletje debielen het water in om het nieuwe jaar in te luiden.. Een gekke maar heerlijke traditie. Nieuwjaar en Nieuwjaarsduik in Sydney✅
bucketlist✅

We sloten de avond af in de Sidebar waar er Heineken en bitterballen klaar lagen. Dit werd wederom een heerlijk avondje met een kleine domper op het einde. Omdat mijn dansmoves zo goed en origineel waren kon de uitsmijter het niet meer aan en besloot om te vragen of ik de club wilde verlaten. Hij gaf aan dat ik te dronken was maar iedereen die er bij was zag in dat ik de rest van de mensen met mijn moves belachelijk maakte… not my problem..

De zon was inmiddels weer aan het schijnen en de wekker ging af. Het was bijna 10 uur en het was tijd om de villa te verlaten. Een geweldig lang weekend hier gehad met geweldige mensen. Een weekend om nooit te vergeten! Thanks everyone!

Samen met Sil en Pepijn hadden we een hostel geboekt bij Kings Cross vanwaar we nog een aantal dagen Sydney zouden verkennen.

Bij aankomst sloten bij mij de oogjes nog een paar uur. Ik zou ze later in Newtown weer zien waar we wat aten bij een Aziatisch restaurant.

De volgende dag gingen we samen met Pepijn, Rianne en Sterre naar de Blue Mountains. Hier verkenden we een aantal uren het gebied. Ondanks mijn vele hikes in NZ had ik het zwaar hier en het leek erop dat de dagen met weinig slaap en veel alcohol me hier opbraken. Oooh en in dit mooie gebied heb ik ook voor de eerste keer sinds ik klein was wild gepoept… Het duurde even maar het lukte.. Denk deel het even…

Het ‘s avonds ging ik opnieuw met Maria de stad in en na een gezellige avond pakte ik om 00.00uur de trein terug.

De laatste dag in Sydney namen we deel aan een free tour waarbij we weer iets meer van de stad en de historie daarvan te weten kwamen. We kwamen onderweg nog langs een gevecht op leven en dood tussen een Italiaanse en Chinese grootmeester die in het park aan het schaken waren met meters grote schaakstukken. De spanning was te snijden…

In de avond ging iedereen uit de villa die nog in Sydney was samen op stap naar discotheek Ivy. Een club met meerdere verdiepingen, een zwembad en voor 90% bestaande uit 18 jarigen.. Worden we oud?? Nee hoor…

Na bijna 4 maanden van het ene in het andere avontuur vliegen was het tijd voor iets nieuws. Een ticket naar Tasmanië was geboekt en Sil en ik besloten dat het tijd was om een baan en woning te gaan zoeken in de omgeving van Hobart om ons voor even weer als ‘normale mensen’ te gedragen.

En hier in Tasmanië zal het leven verder gaan.. Tot mijn volgende verhaal!

Dag lieve mensen! ✌️ 🌏

1. Miriam:
    7 januari 2018
    Feestbeest.... na die 4maanden genieten is het dus nu tijd om een baantje te zoeken. Je blog verhaal was weer mooi! Succes met het vinden van woonruimte. En met al je levenservaringen van de laatste tijd zal het vinden van werk wel gaan lukken. Liefs Miriam .